FULFILLMENT E-commerce, czyli sprzedaż przez Internet, staje się coraz bardziej popularna, zwłaszcza w dobie koronawirusa. Produkty sprzedawane za pośrednictwem sklepów, działających w  sieci, są bowiem nie tylko tańsze, lecz również możliwości ich wyboru są większe i, co najważniejsze, towar dostarczany jest pod same drzwi.

 

Jednak działalność w branży e-commerce wiąże się także z określonymi wyzwaniami, przede wszystkim w obszarze logistyki i logistycznej obsługi internetowych sklepów. Rosnąca liczba zamówień oraz klientów często bowiem łączy się z koniecznością zlecenia określonych czynności zewnętrznemu magazynowi. Zajmuje się on między innymi:

  • całodobowym fizycznym przyjmowaniem dostaw,
  • identyfikacją towarów przez skanowanie kodów kreskowych,
  • dodawaniem towarów ich do systemu magazynowego,
  • rozkładaniem w magazynie.

Sprawdź, jakie są trzy podstawowe modele radzenia sobie z  wyzwaniami logistycznymi w branży e-commerce.

Jak wygląda podstawowy model zarządzania logistycznego?

 

W modelu podstawowym sklep internetowy sam zarządza magazynem i samodzielnie sprowadza towary od producentów oraz dostawców. Wyzwaniem organizacyjnym, stojącym przed firmą logistyczną będzie natomiast dostawa towaru z magazynu sklepu do odbiorcy. Zaletą modelu podstawowego jest przejrzystość podziału obowiązków i ich równy podział. Zaleca się go przede wszystkim małym e-sklepom.

Model drugi, czyli rozwiązanie dla dużych graczy w branży e-commerce

Model drugi obsługi logistycznej polecany jest natomiast większym podmiotom, działającym w branży e-commerce. Polega on na obsłudze magazynu e-sklepu przez operatora, który tworzy specjalną sieć dystrybucyjną. Nasze centrum logistyczno-dystrybucyjne oraz transportowe, stając naprzeciw wyzwaniom logistycznym w branży e-commerce, podejmuje się sprowadzania towarów do magazynu klientów, a następnie ich transportowania z magazynu do finalnego odbiorcy. W ramach oferowanych przez nas usług zatem przyjmujemy towar, składujemy go, skanujemy kody kreskowe, przepakowujemy go oraz rozdzielamy. Następnie przygotowujemy odpowiednie opakowania wysyłkowe, kompletujemy dostawy dla odbiorców z pojedynczych sztuk towaru oraz znakujemy i zabezpieczamy wysyłki. Podejmujemy się również obsługi zwrotów i weryfikacji dalszej użyteczności towarów.

Takie rozwiązanie zalecamy e-sklepom, które potrzebują dużej powierzchni magazynowej ze względu na wzrost zamówień, lub gdy ich asortyment jest na tyle specyficzny, że najlepiej jest przekazać usługę magazynowania w ręce wyspecjalizowanego operatora logistycznego. Nasza firma dokłada wszelkich starań, aby, w związku z epidemią COVID-19, cały łańcuch odbioru i dostawy odbywał się w bezpiecznych pod względem sanitarnym warunkach.

Model, pomijający magazynowanie

Ostatnim sposobem poradzenia sobie z wyzwaniami logistycznymi w sprzedaży internetowej jest całkowita eliminacja magazynu z łańcucha dostaw. Taki model zakłada odbiór przesyłki przez operatora bezpośrednio z magazynu producenta lub importera, a następnie natychmiastowe dostarczenie jej do finalnego odbiorcy. Model, pomijający składowanie produktu w magazynie e-sklepu jest modelem, generującym koszta najniższe, jednak trzeba się liczyć, że wybierając go, traci się częściowo kontrolę nad towarem. Nie można bowiem zweryfikować jego stanu, po odebraniu go od producenta.