MENU
Na czym polega obsługa logistyczna sklepów internetowych?
Jesteś tutaj: BLOG Na czym polega obsługa logistyczna sklepów internetowych?

Na czym polega obsługa logistyczna sklepów internetowych?

Dynamiczny rozwój rynku e-commerce wiąże się z rosnącym zapotrzebowaniem na profesjonalne usługi logistyczne. Obsługa logistyczna sklepów internetowych (z ang. fulfillment) może przejąć wszystkie kwestie logistyczne związane z odbiorem i składowaniem towarów, kompletowaniem zamówień oraz ich wysyłką, a także obsługą posprzedażową. Na czym dokładnie polega obsługa logistyczna sklepów internetowych? Czy jej outsourcing jest opłacalny?

To, w jaki sposób i w jakim zakresie operator logistyczny obsługuje e-sklep w dużej mierze zależy od potrzeb jego właściciela. Początkowo samodzielna obsługa dostaw i wysyłanie towarów nie nastręcza wielu problemów. Z czasem, wraz z zwiększającym się gronem klientów sklepu proces ten jest coraz trudniejszy, a samodzielne wysyłanie towarów może się okazać wręcz niemożliwe. Obsługa logistyczna sklepów internetowych to działania, których celem jest odciążenie właściciela sklepu przy odbiorze dostaw i realizacji zamówień, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu obsługi klienta.

Obsługa logistyczna sklepów internetowych

Fulfillment to usługa najczęściej świadczona w jednym z dwóch wariantów. Pierwszy obejmuje wszystkie procesy włącznie z wysyłką towarów, drugi dodatkowo zapewnia obsługę posprzedażową, a więc obsługę zwrotów i reklamacji.

Jakie kwestie logistyczne w sklepie internetowym podlegają obsłudze?

Podstawowy zakres usług logistycznych to działania związane z fizycznym przyjęciem towaru do magazynu. Zewnętrzne magazyny specjalizujące się w świadczeniu usług logistycznych dla sklepów internetowych najczęściej są czynne przez całą dobę. Oznacza to możliwość przyjęcia dostawy o dowolnej porze dnia i nocy.

Obsługa logistyczna sklepów internetowych polega również na identyfikacji przyjmowanych towarów. Skanowanie kodów kreskowych pozwala nie tylko na przyjęcie towaru na magazyn, ale jednocześnie jego dodanie do systemu magazynowego, co skutkuje dostępnością towaru w e-sklepie. Procesy te zachodzą automatycznie, w związku z czym, administrator platformy sprzedażowej nie musi ręcznie dodawać pozycji do sklepu.

Towary w oczekiwaniu na sprzedaż i wysyłkę do klienta końcowego są przechowywane/magazynowane. Magazynowanie towarów wymaga ich odpowiedniego rozłożenia w magazynie. Optymalizacja tego procesu w sposób znaczący wpływa na szereg czynności związanych z przygotowaniem towaru do wysyłki, przede wszystkim przyspiesza znalezienie towaru w magazynie oraz komplementację zamówień.

Fulfillment obejmuje również usługi związane z przygotowaniem zamówień do wysyłki oraz ich wydaniem kurierowi. Niektórzy operatorzy logistyczni dodatkowo zapewniają możliwość obniżenia cen dostawy, gdyż współpracując z kilkoma firmami kurierskimi negocjują ceny ich usług w imieniu swoich klientów. Oczywiście wysyłka towarów wiąże się z koniecznością zapakowania produktu i jego zabezpieczenia na czas transportu. Te zadania również leżą po stronie podmiotu świadczącego usługi logistyczne. Jak już wcześniej wspomnieliśmy obsługa logistyczna przedsiębiorstwa może się kończyć na wysyłce zamówień. W wariancie bardziej rozbudowanym obejmuje również obsługę posprzedażową, a więc obsługę zwrotów i reklamacji.