Nowe technologie już od wielu lat są nieodłącznym elementem naszej codzienności. Mają także ogromny wpływ na rozwój różnych gałęzi przemysłu i usług – w tym logistyki. E-logistyka to dość skomplikowany, ale dopasowany do potrzeb współczesnego świata system, który gwarantuje sukces każdemu sprzedawcy.
Przedrostek „e” możemy spotkać już praktycznie w każdym obszarze gospodarki – to najczęściej dobrze znane branże, które dzięki połączeniu z nowoczesną technologią stały się nie tylko bardziej wydajne, ale przede wszystkim – znacznie lepiej odpowiadają na potrzeby klientów. Zobacz, jak tego rodzaju system wspomaga działania logistyczne.
Logistyka wirtualna, czyli szybki przepływ danych
Współczesny konsument jest bardzo wymagający – przede wszystkim chce mieć dostęp do towarów unikatowych, które zostaną dostarczone do niego w stosunkowo krótkim czasie. I to właśnie czas dostawy jest dzisiaj kluczowy dla konkurencyjności wielu sklepów internetowych.
Aby faktycznie dostawa mogła zostać zrealizowana stosunkowo szybko, łańcuch dostaw powinien być rozplanowany bardzo precyzyjnie. To z kolei wymusza dostosowanie tak i systemu operacyjnego, jak i powierzchni magazynowej. I to właśnie ten system operacyjny nazywa się e-logistyką.
Na czym polega e-logistyka?
E-logistyka w wielkim uproszczeniu to nic innego jak bardzo dobrze zintegrowany system przepływu danych – od sklepu aż po dostawę. W momencie, gdy klient dodaje produkt do koszyka automatycznie ta informacja pojawia się w centrum logistycznym, skąd przesyłana jest do magazynu.
Po opłaceniu zakupu pracownik magazynu otrzymuje informacje o tym, że może już produkt zapakować oraz zamówić dostawę do klienta. Jednocześnie w systemie pojawia się informacja o stanach magazynowych, co jest również niezwykle ważne podczas planowania zatowarowania oraz ocenę podaży.
Dzięki e-logistyce również klient, który dokonał zakupu wie, jaki jest status jego zakupu – czy oczekuje na dostawę, czy jest już w drodze. Unikatowe numery zamówień, które pojawiają się w systemie są również pomocne w uwzględnieniu zwrotów czy reklamacji – na ich podstawie wiadomo, na jakim etapie nastąpił problem, kto za niego odpowiada, a zatem i kto ponosi odpowiedzialność.
Wzrost wydajności, czyli udany mariaż technologii i logistyki
Przyspieszenie procesów to jeden z kluczowych elementów, który odpowiada na potrzeby współczesnego konsumenta. Szybsze rozpatrywanie tak reklamacji, jak i błyskawiczna dostawa sprawiają, że dobra realizacja usługi przekłada się na ogólną ocenę działalności.
Systemy e-logistyki są również dobrą odpowiedzią na zmieniający się asortyment – w tej chwili znacznie większe znaczenie dla klientów końcowych znaczenie ma unikatowość, a zatem i ilość towaru na magazynie jest znacznie mniejsza, co wymusza właściwe i stosunkowo szybkie dotowarowanie.
Dobrze zorganizowany e-commerce bez e-logistyki traci na konkurencyjność – warto zatem zadbać o tego typu usługę, aby cieszyć się nie tylko dobrymi opiniami, ale przede wszystkim doskonałą sprzedażą.