E-commerce to temat nieodłączny w przypadku wszystkich osób zajmujących się sprzedażą się w sieci. Najczęściej informacje na ten temat czerpiemy z różnego typu publikacji internetowych, materiałów wideo, e-learningów, podcastów. Równie ważnym źródłem wiedzy jest własne doświadczenie w sprzedaży i prowadzeniu sklepu internetowego. W naszym krótkim artykule wskazujemy na kilka ciekawych rozwiązań z obszaru e-commerce, które mogą istotnie wpłynąć na funkcjonowanie sklepu, zwłaszcza na jego początkowym etapie istnienia.
Najciekawsze sposoby na zwiększenie zysków ze sklepu internetowego
Na początku prowadzenia sklepu warto zająć się analizą własnych finansów i tego jaki będzie miała na nie wpływ działalność w sieci. Jedynie na tej podstawie można oceniać rentowność całego projektu. Warto pod tym względem określić budżet sklepu internetowego, co będzie pierwszym krokiem by szczegółowo i „od środka” śledzić losy sprzedaży.
Analizować należy także efektywność prowadzonych działań w sieci, w tym kampanii sprzedażowych. Warto zwracać uwagę na efektywność raportowaną przez firmę odpowiedzialną za prowadzenie naszego sklepu. Sprawdzone i doświadczone agencje marketingowe powinny zostać przetestowane w praktyce przez okres przynajmniej 3 miesięcy.
Od kontrahentów związanych ze sprzedażą w internecie – w tym także od kurierów – warto oczekiwać raportów, a także otwartego podejścia do możliwości negocjowania stawek. Logistyka związana z e-commerce pochłania znaczną część budżetu, a w większości przypadków nawet ponad 50% kosztów operacyjnych. Ich obniżenie może mieć olbrzymi wpływ na rentowność sklepu e-commerce. Pod koniec okresu rozliczeniowego warto przeanalizować rachunki od kurierów i poszukać wszelkich potencjalnych anomalii, błędów i pomyłek (lub przykładów nieuczciwych praktyk), które mogłyby się stać podstawą do negocjowania stawek w przyszłości.
Oczywiście warto też zwrócić uwagę na funkcjonowanie magazynu produktowego oraz przyjrzeć się z bliska wszelkim procesom związanym z jego działaniem. Na tej podstawie należy ocenić jego rentowność. Warto też porównać wysokość ponoszonych kosztów ze opłatami jakie pobiera się za użytkowanie magazynu wynajmowanego, zewnętrznego. Często to właśnie oddelegowanie prac magazynowych na zewnątrz firmy (oraz ich pełne zautomatyzowanie) okazują się najlepszym rozwiązaniem.
Ustalając warunki płatności online warto spróbować ich negocjacji. Najważniejsza jest pod tym względem prowizja pobierana od operatora płatności. Warto sprawdzić, co mogą pod tym względem zaproponować inni operatorzy, z konkurencyjnych firm. Jeśli sklep internetowy rozwija się, a jego sprzedaż rośnie – istnieje duża szansa, że uda się uzyskać lepsze warunki.
Podsumowanie – rentowna sprzedaż e-commerce
Obszarów sklepu internetowego, w których można szukać pomysłów na wzrost rentowności, jest wiele. W naszym krótkim artykule wskazaliśmy tylko na kilka przykładowych, którymi warto się zainteresować. Oczywiście, jest ich więcej i obejmują takie tematy jak polityka cenowa, wysokość marży. Osoby którym zależy na pełnej optymalizacji e-commerce powinny powinny badać także trendy sprzedażowe oraz oceniać rentowność kategorii produktów