Dawniej niewyobrażalnym była możliwość sprzedaży towaru, którego sprzedawca nie posiadał na stanie w swoim magazynie. Obecnie takie transakcje są zawierane każdego dnia, a coraz większa liczba sprzedawców rezygnuje z tzw. kupowania produktów na stan na rzecz polegania na bazie towarowej producentów lub importerów.
To o czym piszemy powyżej, to modele logistyczne często wykorzystywane w sprzedaży internetowej. Kryją się one za anglojęzycznymi określeniami fulfillment i dropshipping, które do dziś nie doczekały się polskich odpowiedników. Czym się różnią?
Fulfillment
Sprzedaż online wiąże się z szeregiem procesów, takich jak zarządzanie zapasami, magazynowanie, pakowanie, uzupełnianie braków, wysyłka zamówień do klientów, obsługa zwrotów i reklamacji. Procesy te nie są obce zarówno gigantom e-commerce, jak i niewielkim sklepom internetowym. Obecnie coraz więcej firm zajmujących się sprzedażą produktów online decyduje się na oddelegowanie tych procesów firmie zewnętrznej. Na tym właśnie polega fulfillment.
Outsourcing wszelkich procesów logistycznych daje przedsiębiorcy szansę na skupienie się na najważniejszych aspektach działalności jego biznesu. To sprawia, że fulfillment jest popularny zarówno wśród producentów określonych dóbr konsumpcyjnych, jak i dystrybutorów. W ramach dyskutowanego modelu logistycznego zewnętrzna firma przejmuje takie obowiązki jak:
- magazynowanie towarów,
- konfekcjonowanie, kompletowanie zamówień,
- przygotowanie towarów do wysyłki i pakowanie,
- wysyłka,
- obsługa zwrotów i reklamacji,
- uzupełnianie braków.
Wybrani operatorzy logistyczni dodatkowo realizują usługi transportu z wykorzystaniem transportu własnego. Inni współpracują z renomowanymi firmami transportowymi i kurierskimi, które odpowiadają za terminową dostawę zamówień.
Dropshipping
Dropshipping to drugi popularny w branży e-commerce model logistyczny, który obok zalet modelu fulfillment pozwala na całkowite wyeliminowanie kosztów związanych z zakupem produktów. Koszty zakupu produktów są eliminowane dzięki prostej integracji e-sklepu z wybraną hurtownią lub hurtowniami. Dzięki wykorzystaniu bazy towarowej wielu dostawców sprzedawca może oferować dziesiątki, setki, a nawet tysiące nowych produktów.
Model wykorzystujący bazę towarową dostawców charakteryzuje się dużą elastycznością i pozwala na szybką zmianę profilu sprzedaży. W Polsce model ten wciąż się kształtuje i rozwija. Z roku na rok przybywa w naszym kraju hurtowni stworzonych wyłącznie na potrzeby dropshippingu. To partnerzy biznesowi, którzy oferują elastyczne podejście oraz zrozumienie wobec potrzeb odbiorców, zarówno sprzedawców, jak i klientów końcowych.
Fulfillment czy dropshipping? Co wybrać?
Z perspektywy konieczności inwestowania niemałych środków finansowych w zakup towarów do dalszej odsprzedaży o wiele korzystniejszy z pewnością jest dropshipping, który nie wymaga kupowania produktów gotowych na stan. Jednak ze względu na podejście większości hurtowni, które traktują dropshipping jako dodatek do swego głównego kanału dystrybucji jest to rozwiązanie wciąż obarczone wysokim ryzykiem. Dlatego większość sklepów e-commerce w Polsce ogranicza się do modelu fulfillment, który zakłada lepsze zrozumienie potrzeb klienta końcowego i realizację usługi na pożądanym poziomie