Centrum logistyczne: Magazynowanie i dystrybucja, a coraz częściej także obsługa zwrotów i reklamacji
Centrum logistyczne to osobny podmiot gospodarczy, który wspomaga firmę w realizacji różnego rodzaju zamówień – na materiały, surowce oraz produkty gotowe. Centrum to nic innego jako organizacja, której zadaniem jest obsługa kolejnych elementów logistyki:
- przyjęcia towarów na magazyn,
- magazynowania towarów,
- kompletowania zamówień i przygotowywania ich do wysyłki,
- wysyłki zamówień,
- obsługi zwrotów i reklamacji (magazyn dla e-commerce).
Ważnym elementem centrum logistycznego jest infrastruktura. Zalicza się do niej magazyny, palce składowe, magazyny specjalnego przeznaczenia, budynki, platformy przeładunkowe, parkingi, obiekty biurowe, urządzenia techniki magazynowej. To właśnie dzięki tak szerokiej i rozbudowanej infrastrukturze centrum logistyczne jest w stanie realizować wszystkie powierzone mu zadania – od funkcji logistycznych, przez funkcje pomocnicze, aż po szereg funkcji dodatkowych.
Jak działa centrum logistyczne?
W tym miejscu na uwagę zasługuje fakt, iż centra logistyczne różnią się od siebie w zależności od specjalizacji. Nieco inaczej funkcjonują centra logistyczne obsługujące klientów w modelu sprzedaży b2b, a inaczej magazyny dla e-commerce, które ze względu na charakter świadczonych usług muszą dostosować procesy logistyki magazynowej do obsługi niewielkich przesyłek kierowanych do klientów indywidualnych, a także obsługi zwrotów i reklamacji, które są nierozerwalnie związane ze sprzedażą przez internet. Jak w takim razie działa centrum logistyczne?
W dużym uproszczeniu centrum logistyczne pracuje w oparciu o wypracowane wcześniej modele obsługi poszczególnych procesów. Wszystko zaczyna się od przyjęcia towaru na magazyn (niektórzy operatorzy oferują w tym zakresie również możliwość odbioru towaru bezpośrednio od producenta). Następnie towar jest magazynowany. Logistyka magazynowa obejmuje wiele aspektów – od narzędzi techniki magazynowej, aż po organizację magazynowanych towarów na półkach. Następnie towary są przygotowywane do wysyłki. W tradycyjnej logistyce ten proces bardzo często obejmuje kompletowanie zamówień, na które składają się róże towary trafiające np. do sklepów stacjonarnych. Są one pakowane na palety. Praca centrum logistycznego kończy się na wysyłce zamówienia. W ujęciu b2c magazyny coraz częściej dodatkowo przejmują na siebie obsługę zwrotów i reklamacji, co znacząco przyspiesza obsługę klienta i pozwala budować pozytywny wizerunek sprzedawcy.